Bjurholm ligger i Västerbottens län, i Ångermanland. Det är en tätort i Bjurholms kommun.

Det finns tretton orter i Bjurholms kommun och här kan man läsa om några av de orter som ligger nära centralorten Bjurholm.

Agnäs

Orten Agnäs har varit en by, det vill säga varit befolkat sedan 1400-talet. Det gör Agnäs till kommunens äldsta ort. Agnäs är välkänt för den vackra miljön och naturen och hit kommer man för skidåkning eller andra vinterupplevelser. Även under sommaren är Agnäs värt ett besök. På midsommar kan man beundra det fantastiska ljuset och solen som knappt går ner innan den ska upp igen på Rågberget. På orten, som har cirka 200 invånare, finns en lanthandel. Många av de boende i Agnäs arbetar på Agnäs stolpfabrik. En fabrik som producerar cirka 60.000 högkvalitativa furustolpar till många olika länder varje år.

Den kända vintersportanläggningen, Agnäsbacken, besöks flitigt av både närboende och folk som åkt långväga. Anläggningen har en tillhörande stugby, där man kan bo.

Öreälven bjuder på kanotpaddling, fiske eller varför inte ta en promenad i den vackra naturen runt älven och kanske beskåda den dramatiska forsen mitt i Agnäs.

Bredträsk

Bredträsk är en by i Bjurholms kommun som var större i mitten av 1900-talet; idag bor där bara cirka 40 personer. Trots det har Bredträsk både en camping och stuguthyrning. Tidigare fanns även bland annat postkontor, affärer samt skola. Skolan lades ner 1972, efter att ha funnits (på olika platser och i olika former) i Bredträsk sedan 1860. I början av 2000-talet lades även Bredträsks handel ner. I Bredträsk är skogen den största inkomstkällan och här finns två företag, Olofssons åkeri och Strinnholms skogsavverkningar.

Bredträsk grundades 1752.

Småorter och Västanfjället

I Västanfjällsområdet inkluderar man Nedre Nyland, Karlsbäck, Nordås och Bjurbäck. Alla anses inte vara småorter längre då gränsen för att få kallas småort går vid att byn har minst 50 (och max 199) invånare och det ska inte vara mer än 150 meter mellan husen.

Karlsbäck är en levande liten by med både företag, idrottsförening, hobbyförening, skytteförening, gym och bagarstuga med mera.

Den äldsta byn i området är Bjurbäck. På somrarna växer byn en aning då ett antal fritidshus ligger runt omkring, men det är knappt någon åretruntboende kvar i Bjurbäck idag.

Lögdeälvens närhet till byn gör att många naturfantaster ändå känner till den lilla byn Bjurbäck. Vackra omgivningar samt möjlighet att övernatta i någon av stugorna i området drar en hel del folk. Man kan till exempel fiska öring, lax, harr och sik i Lögdeälven som enligt forskare är en väldigt intressant skogsälv. Det finns ett rikt djurliv längs med älven mycket på grund av att djuren får leva i fred – det är ytterst få människor och annat som påverkar deras naturliga miljö här. Längs med Lögdeälven kan man även utforska grottor, ravinlandskap och nipor (erosionsbrant från sanden i älvar). Här kan man med andra ord spendera ett par dagar. Andra platser att besöka nära älven är Skogsälvens hus, Flottarkojan och Lillänget. De övriga orterna i Bjurholms kommun är Balfors, Balsjö, Bastuträsk, Brännland, Lågsjö, Mellantjärn, Provåker och Ström.